چه تعداد ستاره در کیهان وجود دارد؟

در یک شب صاف به آسمان نگاه کنید، تقریبا ۶ هزار ستاره خواهید دید. اما این تنها بخش کوچکی از تمام ستارگان در کیهان است. بقیه به قدری از ما دور هستند که با چشم غیرمسلح نمی‌توانیم آنها را ببینیم.

به گزارش بیگ بنگ، خورشید یک ستاره است، نزدیکترین ستاره به ما و حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. اخترشناسان می‌توانند تعداد ستاره‌ها در کیهان را برآورد کنند. قبل از محاسبه‌ی تعداد ستاره‌ها در کیهان، اخترشناسان در ابتدا باید تعداد کهکشان‌ها را تخمین بزنند.

برای این کار، آنها عکس‌های بسیار دقیقی از بخش‌های کوچکی از آسمان می‌گیرند و تمام کهکشان‌هایی که در این تصاویر می‌بینند را می‌شمارند. سپس باید این عدد را ضربدر تعداد تصاویرِ مورد نیاز برای عکاسی از کل آسمان کنند. جواب: تقریباً دو تریلیون کهکشان در جهان قابل مشاهده وجود دارد. (۲ با ۱۲ صفر در مقابلش)

NASA Photograph of the Nighttime Sky

شمارش ستاره‌ها

اخترشناسان دقیقاً نمی‌دانند که در هر یک از این ۲ تریلیون کهکشان، چند عدد ستاره وجود دارد. بیشتر آنها به قدری دور هستند که نمی‌توان دقیقاً تخمین زد، اما می‌توانیم تعداد ستاره‌ها در کهکشان راه شیری خودمان را به خوبی حدس بزنیم. این ستاره‌ها نیز متنوع هستند و در اندازه‌ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارند.

Milky Way Galaxy and Central Bar Viewed From Above

خورشید ما یک ستارۀ کوتوله زرد در اندازه متوسط، وزن متوسط و درجه حرارت متوسط است: دمای مرکز آن ۱۵ میلیون درجه سلسیوس است. ستاره‌های بزرگتر، سنگین‌تر و داغ‌تر به رنگ آبی هستند، مثل ستاره وگا در صورت فلکی شلیاق. ستاره‌های کوچکتر، سبک‌تر و کم‌نورتر معمولاً سرخ رنگ هستند، مثل پروکسیما قنطورس. به استثناء خورشید، پروکسیما قنطورس نزدیکترین ستاره به ما است.

یک عدد خارق‌العاده

این ستاره‌ها مقادیر مختلفی از نور را ساطع می‌کنند. اخترشناسان با اندازه‌گیری این نور ستاره – به ویژه رنگ و درخشندگی آن – می‌توانند تعداد ستاره‌ها در کهکشان ما را برآورد کنند. آنها به کمک این روش کشف کردند که کهکشان راه شیری حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره دارد. (۱ با ۱۱ صفر در مقابلش)

main straggler lrg xحالا وارد مرحله بعدی می‌شویم. ما با استفاده از کهکشان راه شیری به عنوان مدلمان می‌توانیم تعداد ستارگان در یک کهکشان (۱۰۰ میلیارد) را ضربدر تعداد کهکشان‌ها در کیهان (۲ تریلیون) کنیم. جواب یک عدد مطلقاً حیرت‌آور است. تقریباً ۲۰۰ میلیارد تریلیون ستاره در کیهان وجود دارد. یا به بیان دیگر، ۲۰۰ سکستیلیون (عددی با ۲۱ صفر)، یعنی ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ستاره.

دفعه بعد که به آسمان شب نگاه کردید، به این فکر کنید که کیهان چقدر بزرگ است و چه اتفاقی در سیارات اطراف این ستاره‌ها در حال وقوع است! اتفاقاتی بس شگفت‌انگیز…

منبع: سایت علمی بیگ بنگ