تجلیل از فضانوردان ماموریت شنژو-۱۲ چین

چین روز سه‌شنبه به پاس تلاش‌های سه خدمه ماموریت "شنژو-12" (Shenzhou XII) و برای قدردانی از کمک‌هایشان مدال‌هایی به آنها اعطا کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، شورای دولتی چین و کمیسیون نظامی مرکزی روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و گفتند که مقامات عالی یک مدال درجه یک خدمات فضایی را به نی هایشنگ و یک مدال درجه دوم خدمات فضایی را به لیو بومینگ و مدال درجه سوم خدمات فضایی به تانگ هونگبو اعطا کردند. تانگ همچنین لقب “فضانورد قهرمان” را دریافت کرد که این عنوانی افتخاری است که نی و لیو قبلا دریافت کرده‌اند.

نی فرمانده ماموریت شنژو-۱۲ بود در حالی که لیو و تانگ خدمه آن ماموریت بودند. آنها از اعضای گروه فضانوردان ارتش آزادی‌بخش خلق هستند که مقر آن در شمال غربی پکن است.

“لیو” و “تانگ” به همراه فرمانده این ماموریت به نام “نی هایشنگ” در تاریخ ۱۷ ژوئن برای یک ماموریت سه‌ماهه به ایستگاه فضایی “تیانگونگ” رسیدند. “تیانگونگ” به معنی کاخ آسمانی به بزرگترین زیرساخت ساخته شده توسط یک کشور واحد در مدار نزدیک زمین تبدیل خواهد شد و به عنوان یک نقطه عطف و چراغ راهنما برای برنامه فضایی چین معرفی شده است. این اولین پرواز سرنشین دار بود که از ایستگاه فضایی دائمی کشور به نام تیانگونگ یا کاخ بهشتی بازدید کرد.

فضانوردان ماموریت شنژو-۱۲ در طول ماموریت سه ماهه خود تنها دو پیاده‌روی فضایی انجام دادند.

ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران