نخستین بازیابی یک پهپاد "گرملینس" در هوا

آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا-DARPA) برای اولین بار با موفقیت یک پهپاد گرملینس را در حال پرواز بازیابی کرد که این اتفاق، یک دستاورد مهم برای ارتش آمریکا به حساب می‌آید.

، پس از تلاش‌های متعدد، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده که معمولاً با نام “دارپا” شناخته می‌شود، تأیید کرد که بازیابی پهپاد “X-۶۱” از مجموعه پهپادهای خود موسوم به “گرملینس”(Gremlins) را در حال پرواز با موفقیت به پایان رسانده است.

در حالی که جزئیات این آزمایش فاش نشده است، “دارپا” گفته است که این ماموریت ماه گذشته در یک میدان آزمایشی در یوتا انجام شده است.

داینتیکس ایکس -۶۱ گرملینس یک پهپاد آزمایشی آمریکایی است که توسط شرکت داینتیکس ساخته شده‌ است.

هدف این است که هواپیماهای بدون سرنشین “گرملینس” بتوانند مستقیماً از هواپیماهای باری نیروی هوایی ایالات متحده پرتاب شوند، بازیابی شوند، دوباره مسلح شوند و مجددا بکار گرفته شوند. مسلح کردن مجدد این پهپادها شامل امکان افزودن محموله‌های جدید به پهپادهای بازیابی شده از جمله پهپادهای کوچک‌تر یا مهمات، قبل از بکارگیری آنها در ماموریت‌های جدید است.

پهپاد “گرملینس” یک هواپیمای بدون سرنشین نیمه خودران(UAV) است که برای حمل طیف گسترده‌ای از محموله‌ها از جمله موارد مورد استفاده در جنگ الکترونیک که از راه دور کنترل می‌شود، طراحی شده است. این پهپادها که از یک هواپیمای مادر پرتاب می‌شوند، مانند هواپیمای باری اصلاح شده “هرکول C-۱۳۰” ساخته شده‌اند تا به صورت گروهی عمل کنند و راه کم هزینه‌ای را برای درگیری با دشمنان در عین نزدیک شدن به خطوط دشمن ارائه دهند. بنابراین، بازیابی این پهپادها در هوا حیاتی است.

این پهپادها اوایل سال جاری توسط “دارپا” آزمایش شدند، اما مرحله بازیابی این پهپادها با موفیت انجام نشد و با استفاده از چتر نجات روی زمین فرود آمدند. با این حال، روند بازیابی این بار کاملاً موفق بوده است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی “دارپا”، در جریان چهارمین پرواز آزمایشی این پهپادها، دو پهپاد “گرملینس” به صورت مستقل به پرواز درآمدند و ساختارهای مختلف پروازی و ویژگی‌های ایمنی آنها آزمایش شد. “دارپا” در طول پرواز، داده‌هایی را در مورد عملکرد آنها، فعل و انفعالات آیرودینامیکی و دینامیکی برای بازیابی در هوا جمع‌آوری کرد و پس از آن یکی از پهپادها با موفقیت بازیابی شد.

سرهنگ دوم “پل کالهون” از دفتر فناوری تاکتیکی “دارپا” و مدیر برنامه “گرملینس” گفت: این پیشرفت در نتیجه سال‌ها سختکوشی به دست آمد و امکان بازیابی ایمن و قابل اعتماد در هوا را ممکن ساخت. چنین قابلیتی احتمالاً برای عملیات‌های هوایی در آینده حیاتی خواهد بود.

بازیابی ایمن و موثر پهپادها به طور چشمگیری بُرد و استفاده بالقوه از پهپادها را افزایش می‌دهد. تیم “دارپا” پس از بازیابی توانست این پهپاد را برای یک ماموریت متفاوت در کمتر از ۲۴ ساعت احیا کند. تاکنون امکان انجام چنین کاری وجود نداشت و پهپادها پس از انجام ماموریت خود در صورت اتمام سوخت با استفاده از چتر نجات به سلامت به زمین بازمی‌گشتند.

“دارپا” تحت نظر وزارت دفاع آمریکا با در نظر گرفتن تاکتیک‌های جنگی آینده، بر روی هواپیماهای بدون سرنشین و انبوه پهپادها متمرکز شده‌ است تا کارایی آنها را به حداکثر برساند و هزینه‌ها را به حداقل برساند.

“دارپا” قصد دارد در آینده این پهپادها را در حین پرواز بازیابی کند و کاربرد این گزینه‌های جنگی کم هزینه را بیش از پیش افزایش دهد.

البته پهپاد دوم در جریان این آزمایش از بین رفت که دلایل آن منتشر نشده است.

طبق گزارش‌های قبلی، شرکت “داینتیکس”(Dynetics) که قرارداد فاز ۳ را برای ساخت این پهپادها منعقد کرده بود، پنج نمونه اولیه از این پهپادها ساخته است که یکی از آنها در اولین پرواز آزمایشی پس از باز نشدن چتر نجات از بین رفت و حالا با از بین رفتن یک پهپاد دیگر در این پرواز آزمایشی اخیر، “دارپا” اکنون ۳ پهپاد “گرملینس” در اختیار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران