نانو

تشخیص زودهنگام فشار خون بالا با فناوری‌نانو قابل انجام است

دانشمندان روسی ابزار جدیدی برای تشخیص زودهنگام فشار خون بالا ارائه کرده‌اند. آن‌ها از طیف‌سنجی رامان تقویت‌شده سطحی با استفاده از نانوذرات نقره برای تشخیص تغییرات مولکولی ناشی از فشار خون در سلول‌های خونی در مراحل اولیه بیماری استفاده کردند.

نانو

نانوخوشه‌ی مس دوبعدی ساخته شد

مواد دوبعدی در مقایسه با مواد توده‌ای، به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، در جوامع تحقیقاتی شهرت زیادی یافته‌اند. مواد دو بعدی دارای وزن کم، مدول یانگ و استحکام بالا و ناهمسانگردی قوی بین خصوصیات مکانیکی درون صفحه و خارج از صفحه هستند.

نجوم

نخستین ماموریت خصوصی به زهره فقط ۵ دقیقه برای جستجوی حیات در این سیاره زمان خواهد داشت

کاوشگری که راکت‌لب سال آینده به زهره پرتاب خواهد کرد، فضاپیمایی کوچک و ارزان با مأموریتی کوتاه‌مدت خواهد بود که می‌تواند عرصه جستجو برای حیات بیگانه را متحول کند.

نانو

حل یک مساله چالشی چند ده ساله توسط پژوهشگران ایرانی

حل نظری و تجربی یک مساله چالشی چند ده ساله در مورد تراوش گرما و الکتریسیته در مواد مرکّب (کامپوزیت)، توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران، اکنون نوید نسل جدیدی از مواد پیشرفته سبک‌وزن با رسانندگی الکتریکی و گرمایی بالا را می‌دهد. نتایج این پژوهش در مجلّه Applied Physics Reviews به چاپ رسیده که به دلیل اهمیت آن، توسط سردبیران مجلّه به عنوان مقاله شاخص (Featured Article) برجسته شده است.

نانو

نمک‌زدایی سریع با غشاهای کربنی بسیار نازک انجام شد

تیمی به رهبری محققان دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (KAUST) نشان دادند که غشاهای سفارشی بسیار نازک مبتنی بر پلیمر می‌توانند به طور موثر نمک را از آب دریا و آب نمک حذف کنند. این فناوری می‌تواند جایگزین امیدوارکنند‌ای برای سیستم‌های موجود نمک‌زدایی آب باشند.

نانو

استفاده از فولرن برای درک بهتر تکامل آنزیم‌های طبیعی

تقلید از آنزیم‌ها براساس نانومواد خودآرا راهی آسان برای تکرار فعالیت‌های آنزیم‌های طبیعی است. با این حال، این نانومواد تقلیدکننده آنزیم برای درک تأثیر اسیدهای آمینه بر فعالیت کاتالیزوری مورد استفاده قرار نگرفتند.