فضاپیمای مارس اکسپرس به‌روزرسانی نرم‌افزاری ویندوز ۹۸ را دریافت می‌کند

ساکنان زمین سال‌ها است که ویندوز ۹۸ را کنار گذاشته‌اند؛ اما فضاپیمای مریخی مارس اکسپرس برای کاوش سیاره سرخ هنوز به نرم‌افزار مبتنی بر این سیستم‌عامل متکی است.

ساکنان زمین سال‌ها است که ویندوز ۹۸ را کنار گذاشته‌اند؛ اما فضاپیمای مریخی مارس اکسپرس برای کاوش سیاره سرخ هنوز به نرم‌افزار مبتنی بر این سیستم‌عامل متکی است.

مهندسان آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال آمادگی برای نصب به‌روزرسانی مبتنی بر ویندوز ۹۸ روی فضاپیمای مدارگردی هستند که به دور مریخ می‌چرخد. مدارگرد مارس اکسپرس از تقریباً ۱۹ سال پیش تاکنون درحال فعالیت است و یکی از ابزارهای آن به نام مارسیس (رادار پیشرفته‌ی مریخی برای عمق‌سنجی زیرسطحی و یونوسفر) از نرم‌افزار ساخته‌شده با ویندوز ۹۸ استفاده می‌کند.

ابزار مارسیس در مارس اکسپرس، در سال ۲۰۱۸ به کشف یک سفره‌ی زیرزمینی عظیم از آب مایع در سیاره سرخ کمک کرد. اکنون به‌نقل از آژانس فضایی اروپا، به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدید به این ابزار امکان می‌دهد تا زیر سطوح مریخ و فوبوس، قمر آن را با جزئیات بیشتر ببیند. ایسا مارس اکسپرس را در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان نخستین مأموریت خود به سیاره سرخ پرتاب کرد و این فضاپیما تقریباً دو دهه‌ی گذشته را صرف کاوش سطح مریخ کرده است.

مارسیس از امواج رادیویی فرکانس پایینی استفاده می‌کند که برای جست‌وجوی آب و مطالعه‌ی اتمسفر مریخ به سطح این سیاره برخورد می‌کنند. آنتن تقریباً ۴۰ متری این ابزار می‌تواند درحدود ۴٫۸ کیلومتر زیر سطح مریخ را جست‌وجو کند و به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت سیگنال و پردازش داخلی داده‌ها را ارتقا خواهد داد تا کیفیت اطلاعات ارسالی به زمین افزایش یابد.

قطب جنوب مریخ

قطب جنوب مریخ از نگاه مدارگرد مارس اکسپرس.

کارلو ننا، مهندس نرم‌افزار در شرکت انجینیوم که در زمینه‌ی ارتقای نرم‌افزار به آژانس فضایی اروپا کمک می‌کند، به‌نقل از خبرگزاری ورج می‌گوید: «ما برای بهبود عملکرد مارسیس با برخی چالش‌ها مواجه شدیم. به‌ویژه بدین دلیل که نرم‌افزار مارسیس دراصل بیش از ۲۰ سال پیش با استفاده از محیط توسعه‌ی مبتنی بر ویندوز ۹۸ مایکروسافت طراحی شد.»

ایسا و اپراتورهای مؤسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا (INAF) برای ذخیره‌سازی حجم بالای داده‌های پروضوح روی ابزار مارسیس به تکنیکی متکی هستند که حافظه‌ی دا‌خلی را به سرعت پر می‌کند. آندریا چیکتی، مدیر عملیات در INAF می‌گوید «با دور انداختن داده‌هایی که به آن‌ها نیاز نداریم، نرم‌افزار جدید به ما امکان می‌دهد تا مارسیس را پنج برابر بیشتر روشن کنیم و با هر گذر، ناحیه‌ی بسیار بزرگ‌تری را کاوش کنیم. نرم‌افزار جدید به ما کمک می‌کند تا این مناطق را با وضوح بالا و با سرعت بیشتر مطالعه و تأیید کنیم که آیا آن‌ها خاستگاه منابع جدید آب در مریخ هستند یا خیر. این واقعاً مثل این است که تقریباً ۲۰ سال پس از پرتاب، یک ابزار کاملاً جدید در مارس اکسپرس داشته باشیم.»

آژانس فضایی اروپا نوع دقیق نرم‌افزاری را که مارسیس به آن ارتقا می‌یابد، توضیح نداده است؛ اما دست‌کم می‌دانیم ازآنجاکه پردازنده‌‌ی کهنه‌ی این ابزار متعلق به ۲۰ سال پیش است، قطعاً ویندوز ۱۱ روی آن نصب نمی‌شود.

منبع: زومیت