دولت آمریکا خواستار افزایش بودجه ناسا به عدد چشمگیر ۲۶ میلیارد دلار شده است

کاخ سفید در تازه‌ترین درخواست بودجه برای ناسا، خواستار دریافت ۲۶ میلیارد دلار شده است. بخش عمده‌ی این پول قرار است صرف برنامه‌ی قمری آرتمیس شود.

کاخ سفید در تازه‌ترین درخواست بودجه برای ناسا، خواستار دریافت ۲۶ میلیارد دلار شده است. بخش عمده‌ی این پول قرار است صرف برنامه‌ی قمری آرتمیس شود.

به‌ نقل از اسناد تازه منتشرشده‌ی بودجه از کاخ سفید، دولت آمریکا خواستار دریافت بودجه‌ی چشمگیر ۲۶ میلیارد دلار برای ناسا در سال ۲۰۲۳ است. اگر این بودجه طبق درخواست دولت آمریکا در کنگره تصویب شود، یک‌سوم از آن به برنامه‌ی آرتمیس ناسا، پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی این سازمان برای بازگرداندن انسان به ماه اختصاص خواهد یافت.

به‌ گزارش ورج، در درخواست بودجه‌ی ۲۰۲۳، تقریباً ۷٫۵ میلیارد دلار برای آرتمیس کنار گذاشته شده است؛ برنامه‌ای که قصد دارد نخستین زن و نخستین فرد رنگین‌پوست را تا سال ۲۰۲۵ روی ماه فرود آورد. بخشی این پول صرف ساخت ماه‌نشین جدیدی خواهد شد که قادر به حمل انسان‌ها به سطح ماه و بازگرداندن آن‌ها به مدار ماه باشد.

ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه، روی سه سخت‌افزار اصلی کار می‌کند. دو سخت افزار اول شامل ابرموشکی به نام اسپیس لانچ سیستم (SLS) و فضاپیمایی مسافربری به نام اوراین است. این دو فضاپیما که به همراه یکدیگر به‌منظور رساندن انسان به نزدیکی ماه طراحی شده‌اند، درطول یک دهه‌ی گذشته در دست ساخت بوده‌اند.

سومین سخت‌افزار مهم برای تکمیل سفر قمری، ماه‌نشین است. سال گذشته، ناسا برای استفاده از استارشیپ، موشک غول‌پیکر جدید اسپیس ایکس به‌عنوان ماه‌نشین برنامه‌ی آرتمیس، قراردادی به ارزش ۲٫۹ میلیارد دلار را به این شرکت واگذار کرد.

بااین‌حال، سازمان فضایی آمریکا هفته‌ی گذشته برنامه‌هایش به‌منظور همکاری با یک شرکت خصوصی دیگر برای ساخت ماه‌نشین دوم را اعلام کرد. ناسا درابتدا می‌خواست به‌منظور ساخت سامانه‌های فرود انسان برای برنامه‌ی آرتمیس، دو شرکت را انتخاب کند؛ اما پس از آنکه صرفاً بخشی از بودجه‌ی درخواستی‌اش را از کنگره دریافت کرد، ناگزیر به انتخاب فقط یک شرکت شد.

اکنون ناسا خواستار دریافت بودجه برای ماه‌نشین دومی شده است که از ابتدا می‌خواست. به‌نقل از اسناد بودجه‌ خود ناسا، تقریباً ۱٫۴۸۶ میلیارد دلار به سامانه‌های فرود انسانی اختصاص یافته است. بااین‌حال اسناد به مقدار بودجه برای هر ماه‌نشین به‌طور دقیق اشاره نکرده‌اند.

درهمین‌حال، ۷۷۹ میلیون دلار برای ساخت گیت‌وی اختصاص یافته است؛ ایستگاه فضایی جدیدی که ناسا امیدوار است آن را در طول سال‌های پیش‌ رو پیرامون ماه بسازد. درنهایت گیت‌وی قرار است به‌عنوان پایگاهی برای برنامه‌ی آرتمیس به‌ کار رود؛ به‌نحوی که فضانوردان بتوانند پیش از رفتن به سطح ماه، در آن زندگی و تمرین کنند. نخستین ماژول گیت‌وی در بهترین حالت احتمالاً در سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهد شد.

درخواست بودجه‌ی جدید علاوه‌بر سخت‌افزارهای مورد نیاز برای مأموریت‌های انسانی، دریافت ۴۸۶ میلیون دلار اضافی را برای تأمین مأموریت‌های قمری رباتیک نیز خواستار شده که هدفشان کمک به درک بهتر زمین‌شناسی ماه است. یکی از این مأموریت‌ها، ماه‌نورد وایپر است که می‌خواهد با بررسی رسوبات یخی به امکان‌پذیری استفاده از آن‌ها به‌عنوان سوخت و اکسیژن برای فضانوردان آینده پی ببرد. بخشی دیگر از بودجه نیز صرف مشارکت‌های ناسا با شرکت‌های خصوصی نظیر اینتوتیو ماشینز و استروباتیک خواهد شد. این دو شرکت درصدد ارسال ماه‌نشین‌های رباتیک به ماه در سال جاری هستند.

به غیر از آرتمیس، دولت آمریکا ۲۲۴ میلیون دلار را برای تشویق ساخت ایستگاه‌های فضایی جدیدی کنار گذاشته است که در آینده جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در مدار نزدیک زمین خواهند شد. در پایان سال گذشته، دولت بایدن برنامه‌هایش را برای تداوم فعالیت ایستگاه فضایی تا پایان سال ۲۰۳۰ اعلام کرد. ناسا می‌خواهد زمانی که پایان کار آزمایشگاه مداری فرا برسد، ایستگاه‌های فضایی خصوصی به‌عنوان مقاصد جایگزین برای فضانوردان آماده‌ی خدمت‌رسانی باشند.

در این میان، روسیه به‌عنوان شریک اصلی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گوید فقط تا پایان سال ۲۰۲۴ در برنامه‌ی ISS حضور خواهد داشت. با تهاجم ادامه‌دار روسیه به اوکراین، تداوم عمر ایستگاه فضایی فراتر از آن تاریخ به‌تازگی محل بحث بوده است. پس از آنکه ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد، دیمیتری راگوزین، مدیر سازمان فضایی روسیه تهدید کرد که این کشور همکاری‌اش با آمریکا در برنامه‌ی ISS را به پایان خواهد برد.

ازآنجا که ایستگاه فضایی بین‌المللی به نحوی طراحی شده است تا به‌طور مشترک به دست آمریکا و روسیه اداره شود، خروج روس‌ها از ایستگاه پس از سال ۲۰۲۴ می‌تواند بالقوه به معنای پایان عمر ISS باشد. هرچند ناسا فرایند همکاری با سه شرکت خصوصی را برای ساخت ایستگاه‌های فضایی آغاز کرده است، پروژه‌ی ساخت آن‌ها ممکن سال‌ها به طول بینجامد.

همچنین در بودجه‌ی ۲۰۲۳ تقریباً ۸ میلیارد دلار برای فعالیت‌های علمی درنظر گرفته شده است که ۲٫۴ میلیارد دلار آن برای علوم زمین و مطالعه‌ی تغییر اقلیم با ماهواره‌های موجود در مدار اطراف زمین اختصاص می‌یابد. دولت آمریکا ایجاد یک رصدخانه‌ی سیستم زمین را با مأموریت‌های ماهواره‌ای جدیدی خواستار شده است که باید به‌منظور درک بهتر مخاطرات طبیعی و تغیرات اقلیمی، نمای سه‌بعدی و کل‌نگر از زمین ارائه دهند. ناسا همچنین وظیفه دارد نظارت خود بر انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهد و آن داده‌ها را با سازمان‌های دیگر به اشتراک بگذارد.

درهمین‌حال ۸۲۲ میلیون دلار برای کار روی آوردن نمونه‌های مریخی به زمین کنار گذاشته شده است. سال گذشته، ناسا مریخ‌نورد پرسویرنس را با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورد. این کاوشگر رباتیک جدید با هدف جمع‌آوری نمونه‌های مریخ و رها کردن آن‌ها روی سطح سیاره طراحی شده است. اکنون ناسا با لاکهید مارتین و آژانس فضایی اروپا همکاری می‌کند تا مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای مورد نیاز برای آوردن آن نمونه‌ها به زمین را بسازد. دانشمندان با مطالعه‌ی این نمونه‌ها از نزدیک می‌توانند دریابند آیا مریخ زمانی میزبان حیات بود یا نه.

منبع: زومیت