تاثیر ممنوعیت بیت‌کوین در چین بر تخریب محیط زیست!

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین نه تنها به محیط زیست کمک نکرده بلکه باعث بدتر شدن آن نیز شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، از آنجا بخش عمده استخراج بیت کوین در چین با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر انجام میشد اکنون با ممنوعیت این کار در چین و مهاجرت ماینرها به نقاطی از جهان که انرژی تجدید پذیر در دسترس نیست، پیامدهای منفی برای محیط زیست به همراه دارد، چرا که هم اکنون تنها یک چهارم از بیت کوین‌ها در جهان با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر استخراج می‌شوند.

تابستان گذشته، ۴۲ درصد از برق رایانه‌هایی که بیت‌کوین‌های جدید تولید می‌کنند، از منابع تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های آبی تامین می‌شد در حالی که تا پاییز سال گذشته این رقم به ۲۵ درصد کاهش یافت.

اما چه چیزی موجب این کاهش چشمگیر و مضر برای محیط زیست شد؟ مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Joule منتشر شده است، می‌گوید این تغییر، پیامد ناخواسته تصمیم چین در ماه اوت سال ۲۰۲۱ برای ممنوعیت استخراج بیت‌کوین بوده است.

به گفته “الکس دی وریس” که یک دانشمند داده و یکی از نویسندگان این مقاله است؛ خوش‌بینی زیادی وجود داشت که چین با ممنوعیت استخراج بیت‌کوین، استخراج آن را سبزتر می‌کند.

وی می‌گوید: واقعیت این است که این تجارت تاکنون یک تجارت آلاینده بود و اکنون بدتر شده است.

چین در دوره حساسی که ارز دیجیتال از یک کنجکاوی دیجیتالی به یک غول مالی تبدیل می‌شد، میزبان بزرگ‌ترین گروه استخراج کنندگان یا ماینرهای بیت‌کوین در جهان بود.

در سپتامبر ۲۰۱۹، رایانه‌ها در چین از سه چهارم برق مصرفی که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شد، استفاده می‌کردند. این رایانه‌های پرمصرف برای حل معادلات پیچیده ریاضی که رشد عرضه کل بیت‌کوین را کنترل می‌کنند، استفاده می‌شوند. انگیزه ماینرهای بیت‌کوین بسیار زیاد بود، چرا که ۱۹ میلیون بیت‌کوینی که در حال حاضر بر روی این پلتفرم وجود دارد، مجموعاً تقریباً سه تریلیون دلار ارزش دارند.

در برخی از نقاط این کشور، ترکیبی از انرژی برق‌آبی ارزان در طول ماه‌های مرطوب و برق نسبتاً ارزان با انرژی زغال‌سنگ در بقیه سال، استخراج بیت‌کوین در آن مکان‌ها را بیشتر از هر جای دیگری سودآور می‌کرد و در اوج خود در سال ۲۰۲۰، این کشور مسئول ۶۵ درصد از کل فعالیت معدنی در سطح جهان بود.

دولت چین مدت‌هاست که به بیت‌کوین سوءظن دارد. در سال ۲۰۰۹ این کشور استفاده از ارزهای مجازی را برای پرداخت در قبال خرید کالاها و خدمات فیزیکی ممنوع کرد. چند سال بعد، بانک مرکزی چین محدودیت‌های شدیدی را برای تبدیل بیت‌کوین به واحد پولی این کشور یعنی “یوان” اعمال کرد. سپس در سپتامبر گذشته سرانجام دستور ممنوعیت کامل استخراج و تجارت ارزهای دیجیتال را صادر کرد.

بر اثر این دستور، بسیاری از استخراج کنندگان چینی یا تجهیزات آنها به آن سوی مرز در قزاقستان یا در سراسر جهان در ایالات متحده منتقل شدند و برای آنهایی که در آسیا ماندند، زغال سنگ به یک منبع انرژی اصلی برای استخراج بیت‌کوین در تمام طول سال تبدیل شد. در حالی که در ایالات متحده، استفاده از انرژی حاصل از سوزاندن گاز طبیعی برای چنین سیستم‌هایی رایج‌تر است.

“دی وریس” می‌گوید: در ایالات متحده، استخراج کنندگان اغلب در ایالت‌هایی مشغول هستند که از انرژی تجدیدپذیر کمتری نسبت به میانگین ملی استفاده می‌کنند. تگزاس، کنتاکی و جورجیا مقاصد محبوبی هستند. کنتاکی برای جذب استخراج کنندگان، معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته است و از شرکت‌های زغال سنگ خود نیز حمایت می‌کند.

کارشناسان بر این باورند که استخراج کنندگان بیت‌کوین مجموعاً مسئول انتشار ۶۵ مگاتن کربن دی اکسید اضافی در سال هستند. این در حالی است که فقط یک چهارم از حدود ۲۰۰ کشور جهان،  کربن دی اکسید بیشتری نسبت به آنان تولید می‌کنند.

به گفته “دی وریس”، این مطالعه حاکی از رشته‌ای از پیامدهای ناخواسته است که نشان می‌دهد اگر دولت‌ها بخواهند تأثیر زیست محیطی استخراج بیت‌کوین را کنترل کنند، یک همکاری بین‌المللی ضروری است، اما چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

نویسندگان در این مطالعه می‌گویند: یک راه حل سریع برای کاهش ردپای کربن بر اثر استخراج بیت‌کوین در حال حاضر در دسترس نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران