گردشگری فضایی از راه دور با ربات جدید ژاپنی

فناوری آواتار فضایی جدید ژاپن امکان تجربه سفرهای فضایی از راه دور را فراهم می‌کند.

فضایی در حال پیشرفت و تحقق است، اگرچه محبوب‌ترین شکل آن هنوز به شکل مجازی است و نه از طریق فضاپیماها و موشک‌ها.

به همین دلیل یک شرکت خصوصی ژاپنی به نام “آواتارین”(avatarin) و آژانس فضایی ژاپن(JAXA) در یک پروژه موسوم به “پروژه آواتار فضایی” همکاری می‌کنند که به توسعه یک ربات(آواتار) در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) منجر خواهد شد که در سال ۲۰۲۰ در این ایستگاه فضایی به نمایش گذاشته شد.

در نوامبر سال گذشته، “آواتارین” و آژانس فضایی ژاپن با موفقیت یک نمایش از این فناوری در ایستگاه فضایی بین‌المللی داشتند که در آن از یک آواتار فضایی با قابلیت دسترسی عموم برای ارتباط با فضانوردان در ماژول آزمایش ژاپن موسوم به “کیبو”(KIBO) به نمایش گذاشته شد. اکنون این پروژه با تکیه بر این موفقیت و با همکاری دانشکده مهندسی دانشگاه توکیو، توسعه و گسترش بیشتر فناوری‌های خود را هدف قرار داده است.

دو شرکت درگیر در این پروژه می‌گویند که این فناوری، سفر به فضا و گردشگری فضایی از راه دور، کمک و دستیاری از راه دور و تجربیات مربوط به فضا از راه دور را امکان‌پذیر می‌کند.

“سفر فضایی از راه دور” به شکل یک ابزار ارتباطی با استفاده از یک صفحه نمایش به عنوان یک آواتار، از راه دور از زمین کنترل می‌شود و دارای قابلیت حرکت آزادانه در ایستگاه فضایی است.

“آواتارین” و آژانس فضایی ژاپن می‌گویند، این قابلیت به دموکراتیزه کردن و در دسترس عموم قرار دادن سفرهای فضایی -هرچند به شکل مجازی- در کنار فعالیت شرکت‌های گردشگری فضایی حقیقی مانند “ویرجین گلکتیک”(Virgin Galactic) و “بلو اوریجین”(Blue Origin) کمک می‌کند.

“کمک از راه دور” نیز به فضانوردان اجازه می‌دهد تا وظایف خود نظیر کنترل امکانات و ماشین‌های فضایی را در ایستگاه‌های فضایی از طریق این آواتار انجام دهند.

آژانس فضایی ژاپن در بیانیه خود توضیح داد: هدف از توسعه این سرویس، افزایش کارایی فضانوردان و تسهیل واگذاری کار است. در نهایت نیز از این فناوری آواتار رباتیک “آواتارین” برای گردشگری فضایی از راه دور در تاسیسات آژانس فضایی ژاپن در ایستگاه فضایی استفاده می‌شود تا علاقه به اکتشاف فضا را تقویت کند.

آژانس فضایی ژاپن و شرکت “آواتارین” امیدوارند به زودی نمایشی از فناوری گردشگری فضایی از راه دور خود را در موزه فضایی واقع در مرکز فضایی “تانه‌گاشیما”(Tanegashima) که بزرگترین مجتمع پرتاب موشک ژاپن است، به نمایش بگذارند.

توسعه این پروژه در شرایطی مد نظر قرار گرفته است که تاکنون و احتمالا تا چندین سال آینده تنها افراد ثروتمند امکان تجربه گردشگری فضایی را خواهند داشت و جایی برای مردم عادی وجود ندارد.

در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱، “جف بزوس” بنیان‌گذار شرکت “آمازون” سوار بر یکی از موشک‌های شرکت فضایی خود(بلو اوریجین) موسوم به “نیو شپرد” تا بالای خط کارمان(لبه فضا) پرواز کرد. البته “ریچارد برانسون” چند روز قبل از او و در تاریخ ۱۱ ژوئیه با فضاپیمای اسپیس‌تو”(SpaceTwo) ساخته شرکت فضایی خود(ویرجین گلکتیک) به فضا رفته بود و تبدیل به نخستین فرد در تاریخ شد که به شکل خصوصی به فضا می‌رود.

با توجه به اینکه خرید بلیت سفر به فضا از هر دوی این شرکت‌ها بیش از ۲۰۰ هزار دلار هزینه دارد، آواتارهای فضایی آژانس فضایی ژاپن و شرکت “آواتارین” بدون شک تنها فناوری هستند که می‌توانند مدعی دموکراتیزه کردن سفرهای فضایی در کوتاه مدت باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران