گروهی از مکانیکها موتور یک خودروی قدیمی "لادا" ساخت روسیه را به یک موتور دوگانه سوز تبدیل کردند که به جای بنزین و گاز، بر پایه بنزین و گازوئیل کار میکند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، ماندن میان انتخاب بین موتور بنزینی یا دیزلی ممکن است سرانجام به پایان برسد، چرا که چند مکانیک حرفهای توانستهاند یک موتور دست دوم خودروی “لادا” را با نیمی بنزین و نیمی گازوئیل برانند.
گفتنی است که تا به حال هیچ خودروی سوخت ترکیبی بنزین و گازوئیل ساخته نشده است. اما اکنون به لطف این مکانیکهای روس، یک موتور بنزینی-دیزلی در دسترس است.
به نظر میرسد که این مکانیکها اجازه ندادهاند روشهای مختلف احتراق برای هر سوخت در موتور، مانع از کار آنها شود و راه حل آنها برای این مشکل، استفاده از دو کاربراتور، یکی برای گازوئیل و دیگری برای بنزین است.
این خودرو با این موتور هیچ مشکلی در رانندگی ندارد، البته کمی بعد از اینکه گازوئیل وارد موتور میشود، کمی ریپ میزند و دود آبی از لوله اگزوز خارج میشود و موتور نمیتواند با قدرتی که با بنزین حرکت میکرده است، به حرکت ادامه دهد. اما صرف نظر از این موضوع، کار این موتور هنوز هم قابل توجه است، چرا که بالاخره با هر دو نوع سوخت، حرکت میکند.
با تمام این اوصاف و با وجود توسعه روزافزون خودروهای هیبریدی و برقی، شاید هرگز شاهد خودروهای نیمه بنزینی-نیمه دیزلی نباشیم، اما با این حال، این موتور هنوز هم یک بازطراحی چشمگیر به شمار میآید.
به طور خلاصه، تفاوت بین موتورهای بنزینی و دیزلی بسیار زیاد است. به طور کلی، موتورهای دیزلی میتوانند مصرف سوخت بهتری نسبت به موتورهای بنزینی ارائه دهند. زمانی که موتورهای بنزینی به ۱۹۰ هزار تا ۲۴۰ هزار کیلومتر کارکرد میرسند، سیلندرها شروع به سایش میکنند که باعث کاهش بازدهی موتور میشود. از طرف دیگر اما موتورهای دیزلی به چرخه عمر طولانی خود مشهور هستند، چرا که بیش از ۱.۵ میلیون کیلومتر بدون مشکل راه میروند.
همچنین گشتاور بالای موتور دیزل برای حمل و نقل بسیار عالی است، زیرا به حمل بارهای سنگین کمک میکند، بنابراین از نظر قدرت، موتور دیزلی میتواند مدت طولانیتری نسبت به موتور بنزینی کار کند.
تعمیر و نگهداری یک موتور دیزلی معمولاً هزینه بیشتری دارد، اما باید به طور منظم در تعداد دفعات کمتری نسبت به یک موتور بنزینی انجام شود. با این حال، تعمیر و نگهداری موتورهای دیزلی دشوارتر است.
علاوه بر اینها، از نقطه نظر عملیاتی، سیستم توزیع سوخت در موتورهای دیزلی امروزی بسیار سادهتر است و نیاز به استفاده از “ادبلو”(DEF) را که نام دیگرش “مایع اگزوز دیزل” است، از بین میبرد.
البته هیچ کدام از اینها که گفته شد، مهم نخواهد بود اگر خودروسازان بخواهند توسعه موتورهای احتراقی را در آینده نزدیک متوقف کنند و به سمت تولید خودروهای برقی بروند.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران