بهبود مهارت خواندن در کودکان با انجام بازی ویدیویی اکشن!

اگر بازی‌های ویدئویی اکشن به جای آن که مانعی برای سوادآموزی کودکان باشند، به آن‌ها در بهبود مهارت خواندن کمک کنند چه خواهد شد؟

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، دانشمندان با هدف بهبود مهارت خواندن، یک بازی ویدئویی اکشن را بر روی کودکان آزمایش کردند. نتایج این آزمایش نشان دهنده بهبود این مهارت تنها پس از ۱۲ ساعت آموزش بود. باید خاطرنشان کرد که این دستاوردها در طول زمان ادامه یافت تا جایی که نمرات مدرسه پس از گذشت یک سال از این آموزش بهبود یافت.

رمزگشایی و تبدیل حروف به صوت یک نکته اساسی در یادیگری مهارت خواندن است اما برای تسلط یافتن در آن کافی نیست.

“دافنه باولیه”(Daphné Bavelier)، استاد بخش روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی(FPSE) در دانشگاه جنوا می‌گوید: خواندن به چندین مکانیسم اساسی دیگر مانند حرکت دادن چشم‌ها بر روی صفحه یا استفاده از حافظه کاری برای ارتباط دادن کلمات با یکدیگر در بستر یک جمله منسجم نیازمند است.

“آنجلا پاسکوالتو”(Angela Pasqualotto)، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: مشخص شده که چنین مواردی مانند حرکت چشم‌ها،  حافظه کاری، تمرکز و انعطاف‌پذیری شناختی توسط بازی‌های ویدئویی اکشن بهبود می‌یابند.

حافظه کاری یک سیستم شناختی با ظرفیت محدود است که وظیفه‌ی نگهداری موقت اطلاعات موجود را جهت پردازش بر عهده دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع یک بازی ویدئویی طراحی شد که در آن بازی‌های ویدئویی با بازی‌های کوتاه (مینی‌گیم) ترکیب شدند تا عملکردهای مختلف فرد مانند حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی که در طول خواندن استفاده می‌شود را مورد آموزش قرار دهد.

او افزود: این بازی به گونه‌ای است که کودک باید به همراه یک شخصیت داستانی به نام راکو که موجودی پرنده است، ماموریت‌های مختلفی برای نجات سیارات و پیشرفت در بازی به انجام برساند. ایده اصلی بازسازی بخش‌های یک بازی اکشن و بدون خشونت است که برای کودکان خردسال مناسب باشد.

دانشمندان سپس با ۱۵۰ کودک مدرسه‌ای ایتالیایی در سنین ۸ تا ۱۲ کار کردند. آنها این کودکان را به دو دسته تقسیم کردند گروه اول بازی‌ ویدئویی ساخته شده توسط این گروه را بازی می‌کردند و گروه دوم بازی موسوم به اسکرچ (Scratch) انجام می‌دادند. اسکرچ یک بازی است که به بچه‌ها کدنویسی یاد می‌دهد. هردوی این بازی‌ها نیازمند کنترل توجه و استفاده از عملکردهای اجرایی بودند اما به شیوه‌های مختلف.

بازی ویدیویی اکشن از کودک می‌خواهد تا وظایفی را در یک زمان محدود به انجام برساند، از جمله این وظایف، به خاطر سپردن دنباله‌ای از نمادها یا پاسخ دادن تنها در زمانی که راکو صدایی خاص تولید می‌کند است و در عین حال بر اساس عملکرد کودک، دشواری این وظایف تعیین می‌شود. اسکرچ نیاز به برنامه‌ریزی، استدلال و حل مسئله دارد. کودکان باید اشیا و ساختارهای منطقی را دستکاری کنند تا دنباله برنامه‌نویسی مورد نظر را ایجاد کنند.

“دافنه باولیه” توضیح می‌دهد: ابتدا ما توانایی کودکان را در خواندن کلمات، غیرکلمات و پاراگراف‌ها آزمایش کردیم و همچنین آزمایشی برای بررسی توجه انجام دادیم که کنترل توجه کودک را اندازه‌گیری می‌کند. ما می‌دانیم که این مورد با بازی‌های اکشن بهبود پیدا می‌کند. سپس آموزش کودکان با بازی ویدئویی اکشن یا بازی کنترلی به مدت شش هفته و هفته‌ای دو ساعت تحت نظارت مدرسه انجام گرفت.

مدت کوتاهی پس از پایان آموزش، دانشمندان آزمایشات را روی هر دو گروه از کودکان تکرار کردند.

وی افزود: ما شاهد بهبود هفت برابری کنترل توجه در کودکانی بودیم که بازی ویدیویی اکشن انجام می‌دادند. و نکته قابل توجه‌تر این بود که تیم تحقیقاتی پیشرفت واضحی در مهارت خواندن کودکان نه تنها از نظر سرعت خواندن، بلکه در دقت مشاهده کرد در حالی که هیچ پیشرفتی در گروه کنترل مشاهده نشد. این بهبود در سواد حتی با وجود اینکه بازی ویدیویی اکشن نیازی به خواندن ندارد، رخ می‌دهد.

به گفته‌ی “پاسکوالتو” نکته جالب در مورد این مطالعه این است که ما سه تست ارزیابی دیگر را ۶ ماه، ۱۲ ماه و ۱۸ ماه پس از آموزش انجام دادیم. در هر نوبت، کودکان آموزش دیده بهتر از گروه کنترل عمل کردند، که ثابت می‌کند این پیشرفت‌ها پایدار بوده است. علاوه بر این، نمرات کودکان آموزش دیده در زبان ایتالیایی در طول زمان به طور قابل توجهی بهتر شد، که نشان دهنده بهبود در توانایی یادگیری است.

این بازی قرار است برای زبان‌های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی نیز آماده‌سازی شود.  

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران