«نور فشرده» ممکن است پیشرفت‌هایی در الکترونیک در ابعاد نانو ایجاد کند

محققان ساز و کار جدیدی برای فشرده‌سازی نور ارائه کردند که فرصت‌های تازه‌ای برای توسعه فناوری‌های جدید به ویژه نانوالکترونیک باز می‌کند.

تولید دستگاه‌هایی در مقیاس نانو یک چیز است، اما مطالعه و بهبود آن‌ها چیز دیگری است. این دستگاه‌ها آن‌قدر کوچک هستند که نمی‌توانند نور کافی را برای داشتن ظاهری خوب منعکس کنند. با این حال، دستاورد اخیر محققان ممکن است این رویا را امکان‌پذیر کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید فناوری را توسعه داده‌اند که در آن نور لامپ تنگستن در نقطه‌ای ۶ نانومتری در انتهای یک نانوسیم نقره فشرده می‌شود. این کار به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به جای اینکه به ارتعاشات مولکولی بسنده کنند، تصویر رنگی را در سطح بی‌سابقه نسبت به قبل تولید کنند.

توسعه‌دهندگان یک ابزار با قابلیت تمرکز بالا  را به کار گرفتند، ابزاری که قبلاً برای اندازه‌گیری ارتعاشات استفاده می‌شد. آن‌ها این ابزار را برای تشخیص سیگنال‌ها در کل طیف مرئی اصلاح کردند.

نور در یک مسیر مخروطی مانند حرکت می‌کند. هنگامی که نوک نانوسیم از روی یک جسم عبور می‌کند، این سیستم تأثیر آن را بر شکل و رنگ پرتو (از طریق یک طیف‌سنج) ثبت می‌کند. با استفاده از دو قطعه برای هر پیکسل ۶ نانومتری، این تیم می‌تواند عکس‌های رنگی از نانولوله‌های کربنی ایجاد کند.

این توانایی در فشرده‌سازی نور به خودی خود قابل توجه است، اما توسعه‌دهندگان این فناوری، نقش آن را در فناوری نانو بسیار مهم می‌دانند. برای مثال تولیدکنندگان نیمه هادی می‌توانند با استفاده از این فناوری، نانومواد یکنواخت‌تری تولید کنند که این کار موجب می‌شود تا تراشه‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را بتوان با ابعاد کوچکتر تولید کرد. نور فشرده همچنین می‌تواند درک دانشمندان را از نانوالکترونیک، اپتیک کوانتومی و سایر زمینه‌های علمی را بهبود بخشد.

منبع: پایگاه خبری فناوری نانو ایران