یک تونل مغناطیسی منظومه شمسی را احاطه کرده است!

پژوهش جدید اخترشناسان دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که کل منظومه‌ی شمسی توسط یک تونل عظیم مغناطیسی احاطه شده است.

به گزارش بیگ بنگ، به گفته اخترشناسان دو ساختار رادیویی بزرگ مقیاس که در طرفین مخالف آسمان دیده می‌شوند؛ در واقع به هم متصلند و از رشته‌های موازی، مغناطیسی و بلندی ساخته شده‌اند؛ این ارتباط چیزی شبیه یک “تونل مغناطیسی در اطراف منظومه شمسی” است.

دکتر “جنیفر وست”، اخترشناس دانشگاه تورنتو گفت: «اگر می‌توانستیم این امواج رادیویی را در آسمان نگاه کنیم، ساختار تونل مانندی را می‌دیدیم که در هر جهتی مشخص بودند. این دو ساختار “مهمیز قطبی شمال”(North Polar Spur) و “منطقه بادبزنی”(Fan Region) نام دارند.»

tunnel v. x

این گروه، اولین اخترشناسانی هستند که این ساختارهای مغناطیسی را به صورت یک ساختار واحد، به هم متصل کردند. این ساختارها از ذرات باردار و میدان مغناطیسی ساخته شده‌اند، آنها شبیه طناب‌های بسیار بلند مغناطیسی هستند که کل منظومه شمسی را در برگرفته‌اند. این تونل حدود ۳۵۰ سال نوری از ما فاصله دارد و ۱۰۰۰ سال نوری هم گستردگی دارد.

در حالی که این ساختارها از زمان کشف در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی ظاهرا پیوندی با هم نداشته‌اند و هر یک به‌صورت جداگانه بررسی شده‌اند، اکنون یک تیم پژوهشی در دانشگاه تورنتو به سرپرستی دکتر «جنیفر وست» پیشنهاد می‌کنند که آن‌ها در حقیقت بخشی از یک میدان مغناطیسی عظیم تونل-مانند هستند که منظومه‌ی شمسی را دربر گرفته است.

image e Solar System Tunnel

محققان با استفاده از یک مدل کامپیوتری توانستند یک نقشۀ امواج رادیویی از آسمان کره زمین ایجاد کنند. این مدل، آنها را قادر ساخت تا این ساختاری مغناطیسی تونل مانند را در اطراف منظومه شمسی شناسایی کنند. این مدل «تونلی» نه تنها بینش جدیدی برای جامعه‌ی علمی فراهم می‌کند، بلکه یک مفهوم پیشگامانه در خصوص جایگاهمان در کیهان ارائه می‌دهد. دکتر “وست” گفت: «به نظرم خارق‌العاده است که تصور کنیم هرگاه به آسمان شب نگاه می‌کنیم، این ساختارها در همه جا هستند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی Astrophysical منتشر شده است.

منبع: سایت علمی بیگ بنگ