ناسا پس از انجام مجموعه آزمایشهای دیگری در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن(دوم و سوم تیر) همچنان به دنبال یافتن مشکل در رایانهی تلسکوپ فضایی هابل است.
، رایانهی این تلسکوپ در روز ۱۳ ژوئن(۲۳ خرداد) به مشکل خورد و جمعآوری دادههای علمی توسط این تلسکوپ متوقف شد.
“هابل” و تجهیزاتش در شرایط خوبی قرار دارند و در وضعیت ایمنی هستند.
این تلسکوپ دارای دو رایانه است که یکی از آنها به عنوان پشتیبان عمل میکند. این رایانهها قطعات سختافزاری زیادی دارند از جمله: ماژول پردازش مرکزی که دستوراتی که ابزارها را کنترل میکنند را پردازش میکند، یک رابط استاندارد که میان ماژول مرکزی و سایر بخشها ارتباط برقرار میکند، یک گذرگاه ارتباطی که دارای خطوطی است که سیگنالها و دادهها در آن بین سختافزارها جابهجا میشوند و یک ماژول حافظه فعال که دستورات عملیاتی را ذخیره میکند و سه ماژول پشتیبان.
آزمایشهای انجام شده در تاریخ ۲۳ و ۲۴ ژوئن شامل روشن کردن رایانهی پشتیبان برای اولین بار در فضا بود. این آزمایشها نشان داد که مجموعی از این قطعات سختافزاری رایانههای اصلی و پشتیبان همگی خطای یکسانی را بروز میدهند. دستورات برای خواندن حافظه و نوشتن آن نیز موفقیتآمیز نبود.
از آنجا که بعید به نظر میرسد همهی سختافزارها به مشکل خورده باشند این گروه اکنون در حال بررسی سختافزارهای دیگری است که ممکن است که این خطا ناشی از آنها باشد. آنها همچنین نگاهی به تنظیم کننده نیرو خواهند داشت تا ولتاژی که به سختافزارها میرسد را بررسی کنند. تنظیم کنندهی نیرو به برقراری یک ولتاژ ثابت کمک میکند.
در هفته آینده محققان به بررسی سختافزارهای دیگری خواهند پرداخت و اگر این سختافزارها یا تنظیم کننده نیرو مشکلی داشته باشند سختافزار یا تنظیم کننده پشتیبان را فعال خواهند کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران