توسعه یک توربین کاربردی برای استفاده شخصی

اخیرا یک استارت آپ به نام "Aurea Technologies" در شهر هالیفاکس کانادا موفق به توسعه توربین بادی متفاوت و تاشدنی و در عین حال کاربردی شده است که می‌تواند وسایل الکترونیکی شخصی را به راحتی شارژ کند.

“کت آدالای”(Cat Adalay) بنیانگذار و مدیر عامل شرکت “Aurea Technologies ” که با کمک دیگر همکاران خود موفق به توسعه این توربین بادی کارآمد شده است، گفت: ماموریت ما استقلال در تأمین انرژی پاک است. توربین آنها که شاین(Shine) نام دارد، یک توربین بادی سه پوندی و ۴۰ واتی است که می‌تواند وسایل الکترونیکی شخصی را شارژ کند. شاین اولین دستگاه از سری تجهیزات گروه انرژی تجدیدپذیر است که توسط این شرکت ایجاد  شده است.

اصل عملکرد شاین(Shine) همانند توربین‌های بادی عظیم است اما اندازه آن بسیار کوچک‌تر است و افراد می‌توانند برای مصارف شخصی از آن استفاده کنند. شاین نه تنها می‌تواند انرژی وسایلی مانند تلفن، تبلت، چراغ و دوربین را به راحتی تأمین کند، بلکه می‌تواند در شرایط مختلف آب و هوایی به سرعت برق تولید و ذخیره کند.

ظرفیت باتری آن به گونه‌ای است که ظرفیت چهار بار شارژ کردن کامل تلفن را دارد و می‌تواند تقریباً به اندازه یک بطری آب ۱۰۰۰ میلی لیتری جمع شود که این موضوع سبب می‌شود گزینه خوبی برای افرادی که در گشت و گذار از کوله پشتی برای حمل وسایل خود استفاده می‌کنند، باشد.

محققان برای توسعه آن با چالش‌هایی روبرو بودند چرا که وسیله مورد نظر آنها هم باید به اندازه کافی بادوام و هم سبک و هم کم حجم می‌بود. علاوه بر آن می‌بایست به راحتی قابل حمل بوده و به اندازه کافی نیز کارآمد باشد تا انرژی زیادی تولید کند.

از آنجا که باد رابطه مکعبی(cubic relationship) با نیرو دارد، باد هنگام تولید سریع انرژی کاملاً کارآمد است. وقتی سرعت باد دو برابر می‌شود، میزان خروجی نیرو هشت برابر می‌شود و هنگامی که این موارد را با فناوری پیشرفته شاین با پره‌های با بازده بالا و طراحی سبک ترکیب می‌کنید، برای خود یک شارژر بادی تهیه می‌کنید که می‌تواند بیشترین انرژی را با وزنی کم برای شما تأمین کند.

شاین آماده تولید است و شرکت تولید کننده نیز توربین را در یک کمپین کیک استارتر با قیمت اولیه ۲۴۰ دلار برای سرمایه‌گذاری جمعی گذاشته است. سرمایه‌گذاری جمعی(Crowdfunding) که برخی اوقات تأمین سرمایه از اجتماع یا تأمین مالی جمعی نیز نامیده می‌شود، معمولاً مشارکت جمعی توسط افرادی است که سرمایه‌گذاری مشترک می‌کنند. این کار اغلب از طریق اینترنت انجام می‌شود تا از تلاش‌های یک کارآفرین توسط عموم جامعه یا سازمان‌ها حمایت شود. این کمپین تا زمان جمع‌آوری مبلغ ۵۰ هزار دلار ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *